Materiały POS – co to jest? Definicja POS
Zacznijmy od początku, czyli wyjaśnienia, co to materiały POS. Skrót ten pochodzi z języka angielskiego, a jego rozwinięcie to nic innego jak Point of Sale. Mówiąc najprościej, materiały POS są więc formą reklamy, która oznacza różnego rodzaju nośniki reklamowe mające zastosowanie na terenie danego sklepu lub obiektu usługowego. Materiały te możemy podzielić na miękkie i twarde. Pierwsze z nich to wszystkiego rodzaju ulotki, wlepki, wobblery czy naklejki, które są stosunkowo tanie, jednak charakteryzują się małą trwałością. Drugi rodzaj, to tak zwane permanentne POS, wykonane z tworzyw sztucznych, drewna, czy metalu. Stanowią one często samodzielne miejsce sprzedaży, które skutecznie spełnia swoją rolę, ponieważ atrakcyjne wizualnie, a jednocześnie ergonomiczne formy tego typu stoisk, skutecznie przyciągają uwagę klienta i niejednokrotnie ułatwiają proces zakupu. Tego typu POS-y mogą spełniać również funkcje dodatkowe, choćby informacyjne, promocyjne i wizerunkowe (możliwość umieszczania na nich haseł, niestandardowe kształty, dostosowanie do charakteru marki).
Historia materiałów POS
Wiele osób uważa, że materiały POS to stosunkowo nowa forma reklamy, która stosowana jest od zaledwie kilkunastu, najwyżej kilkudziesięciu lat. Nic bardziej mylnego! Pierwsze wzmianki o takiej formie promocji sięgają bowiem aż starożytności. Już Grecy zachęcali klientów do skorzystania z ich oferty umieszczając na ścianach symbole graficzne, ale prawdziwy przełom nastąpił w XVw po wynalezieniu druku.
Zalety i wady reklamy POS
Wykorzystanie materiałów POS ma wiele zalet. Przede wszystkim jest to wysoka skuteczność w zwiększaniu sprzedaży produktów i usług. Spowodowane jest to faktem, że ich ekspozycja ma miejsce dokładnie tam, gdzie konsumenci podejmują decyzje zakupowe. Wśród zalet wymienić możemy również sporą dowolność w wyborze form reklamy, a tym samym idealne dopasowanie jej do potrzeb danej firmy i metrażu pomieszczeń, w których prowadzi swoją działalność. Atutem jest również stosunkowo niewielki koszt takiej reklamy.
Jeśli zaś chodzi o wady materiałów POS, to możemy wśród nich wymienić głównie nietrwałość w przypadku niektórych z nich. Należy też wystrzegać się zbyt dużego nagromadzenia materiałów POS na niewielkiej przestrzeni, ponieważ może wywołać to efekt odwrotny od pożądanego.
Rodzaje materiałów POS – przykłady materiałów POS
W pierwszej kolejności należy podkreślić, że nie ma odgórnie usystematyzowanych definicji i nazw dla POS, a wiele osób i firm używa różnych nazw dla tych samych kategorii produktów. Przykładem mogą być małe nośniki informacji wtykane do kuwet z lodami, które informują o tym, jaki jest dany smak. Jedni nazywają je „smakówkami”, inni „etykietami smakowymi”, a jeszcze inni „wtykaczami do lodów”. Możliwości jest więc całe mnóstwo, a na dodatek wciąż pojawiają się nowe formy.
Jednakże istnieje pewien ogólny podział, który warto nieco przybliżyć, ponieważ może on pomóc w wyborze rozwiązania najbardziej odpowiedniego dla danej marki.
Materiały POS – przykłady:
- Materiały przeznaczone na ladę: a więc dyspensery na ulotki i wizytówki, standy (pełniące funkcję wizualną) i podajniki. Tego typu produkty mogą łączyć w sobie dwie funkcje – standardowe reklamowanie produktu i udostępnianie jego próbek.
- Materiały przeznaczone na półkę: wśród nich wymienić możemy różnego rodzaju zawieszki, wobblery, nakładki na górną część półki, czy poziome taśmy reklamowe. Ciekawą formą są również tzw. „wypełniacze półkowe”, które kategoryzują produkty, porządkują je na półce oraz skutecznie oddzielają od konkurencji.
- Materiały przeznaczone na sufit: wiszące plakaty, hangery, niewielkie flagi (zwane również flagietkami).
- Materiały przeznaczone na podłogę: displaye, potykacze, stojaki, stoiska prezentacyjne i degustacyjne. Materiały przeznaczone na podłogę to również rollery, semafory, naklejki podłogowe oraz taśmy i owijki paletowe, które służą do zdobienia wysp paletowych i innych ekspozycji towarów.
- Pozostałe materiały POS: naklejki, ulotki, broszury, infokioski, lustra reklamowe oraz wiele, wiele innych rozwiązań.
W jakich branżach korzysta się z materiałów POS?
Jako klienci najczęściej możemy natknąć się na materiały POS w sklepie. Nie ma w tym nic dziwnego. To właśnie w handlu są one jednym z najskuteczniejszych sposobów na przyciągnięcie uwagi i zainteresowanie ofertą. W tym kontekście najczęściej możemy się spotkać z POSami przedsiębiorstw z branży FMCG (dobra szybko zbywalne, kupowane na co dzień), kosmetyków kolorowych, czy leków OTC (bez recepty).
Doskonale sprawdzą się one również w branży HoReCa. Coraz częściej z materiałów POS korzystają także firmy świadczące różnego typu usługi. Słowem, ta forma marketingu sprawdzi się doskonale wszędzie tam, gdzie klient może podjąć decyzję pod wpływem impulsu np. nagle zdając sobie sprawę z tego, że dany produkt lub usługa jest mu potrzebna i warto się na nią zdecydować. Należy przy tym wspomnieć, że dla klientów z niektórych branż (np. tytoniowej), z uwagi na obostrzenia prawne materiały POS są jedną z niewielu lub wręcz jedyną legalną formą reklamy.
Faktem jest jednak, że coraz więcej branż korzysta z atutów różnych form reklamy POS. To wymusza na producentach dostarczania najwyższej jakości wyrobów, tworzonych w oparciu o najnowsze technologie. Nowinki techniczne w tym zakresie pojawiają się nieustannie – dziś możemy już zamawiać na przykład pachnące ulotki czy ekspozytory z czujnikami ruchu, które po przejściu obok nich automatycznie włączają dźwięk lub wideo.
Jak zwiększyć skuteczność, czyli rozwiązania stosowane w branży POS
Specjaliści działający w branży reklamy POS zgodnie twierdzą, że materiały te mogą przynieść sporo korzyści, ale nieodpowiednio wykorzystane nie odniosą oczekiwanego efektu. Przede wszystkim należy więc zadbać o atrakcyjną formę wizualną naszych produktów reklamowych. Powinny mieć one spójną i charakterystyczną stylistykę, a więc być opatrzone logo firmy i wykorzystywać ten sam motyw kolorystyczny.
Ogromne znaczenie ma również rozmieszczenie POS materials w miejscach sprzedaży. W tym celu warto posłuchać sprzedawców i innych pracowników, którzy mają kontakt z klientami. Znają bowiem ich nawyki oraz sposób zachowania, dzięki czemu są w stanie lepiej przewidzieć, w których miejscach reklama będzie dobrze zauważalna i zwróci na siebie uwagę odbiorców (ustawienie w tzw. ciągach komunikacyjnych). Warto również eksperymentować z różnymi konfiguracjami i nie bać się zmieniać raz obranego sposobu ustawień materiałów POS.
Należy także wspomnieć, że niezwykle ważna jest estetyka materiałów reklamowych, z których korzystamy. Chyba każdy z nas widział choć raz zniszczony baner czy przybrudzony potykacz, który z pewnością nie zachęcał do skorzystania z oferty danej firmy. Powinniśmy więc stawiać na wyroby wykonane z najwyższej jakości materiałów o wysokiej trwałości.
Wbrew pozorom nie należy również przesadzać z ilością POS marketingu w firmie. Zbyt dużo przekazów reklamowych może zdezorientować klienta i utrudnić mu zakup produktu, którym jest zainteresowany.
Podsumowanie – materiały POS
Dbając o wyniki sprzedażowe swojej firmy pamiętać musimy, że wiele decyzji zakupowych klienci podejmują pod wpływem impulsu, znajdując się w danym sklepie lub obiekcie. Dlatego też POS marketing może pomóc nam w prowadzeniu skutecznej sprzedaży oraz zwiększeniu liczby klientów. Pamiętać jednak należy, żeby decydując się na nie, korzystać z usług doświadczonych producentów materiałów POS, którzy będą w stanie zapewnić nam odpowiednią jakość produktów, a także pomóc w zaplanowaniu kampanii oraz skutecznym rozmieszczeniu materiałów w naszej firmie.
0 komentarzy